Innovationer som plöjer ny väg

Publicerat: 16 Aug 2019

Digitaliseringen drar fram över världen med stormsteg. För många stora etablerade bolag blir den en utmaning på gränsen till vad de mäktar med, medan för andra passar det som handen i handsken då de redan är en del av digitaliseringen. Och ofta är det – till synes – små förändringar som ger de största effekterna.

Innovationskedjan

Det är inte så länge sedan Bank ID gav oss möjlighet till ett betydligt säkrare internet, där du kunde transferera dina pengar eller godkänna avtal och annat som tidigare krävde en signatur på ett papper i trygg förvissning om att inget kan hända. Det i sig snappades upp av spelbranschen, där man till exempel utvecklade möjligheten att spela på nätet utan krav på komplicerade registreringsprocesser.

 

Idag kan du via Bank ID testa spel utan höga trösklar att börja. En möjlighet som dessutom lyfts fram på en rad olika väletablerade sajter som kartlägger bästa casino utan konto, som i sin tur blir en transparent vägledning för allt kräsnare konsumenter att snabbt finna rätt. Kedjan BankID och spelutvecklare samt förmågan att nå ut till ett konsumentled som inte vill vänta, chansa eller känna sig otrygga är ett bra exempel på hur den digitaliserade utvecklingen tar sina sjumilasteg.

Stöpta i digitalisering

Det finns idag några industrier och verksamheter som är stöpta i digitalisering, där det varit en naturlig del redan från starten och därmed blir de också en av de aktörer som driver utvecklingen framåt. En utveckling som går i allt snabbare takt.

Exemplet spelbranschen

Spelbranschen är kanske det allra bästa exemplet på en verksamhet som inte bara växer tack vare digitaliseringen utan också påverkar dess utveckling. I grunden handlar det om från början små företag och verksamheter med utvecklare som är uppvuxna med ett digitalt sätt att se på världen. Länge ansågs det som en rätt stor risk att satsa på dessa företag, eller åtminstone att belöningen låg väl så långt fram i tiden.

Men nu är skördetiden här, vilket man kan se hos spelbolagen, alltifrån mer klassiska spelutvecklare till de idag extremt drivande online casino-bolagen, där mycket av de nya idéerna och tekniken utvecklas – med hjälp av exempelvis Bank ID – till än mer sofistikerade och kundvänliga produkter och tjänster på nätet.

Andra får det svårare

Allt svårare får de stora aktörerna inom exempelvis detaljhandeln, vilka har byggt ett sinnrikt system för konsumtion, men det är baserat på besök i butik. För dem rusar nu tiden iväg i kampen om att lägga om verksamheterna till att utgå ifrån digitalisering och därmed också jobba med flera kanaler samtidigt. Butikerna bör bli färre, men några flaggskepp kan med fördel finnas kvar som en varumärkesmarkering och för de som faktiskt vill besöka och känna på miljö och varor. Men de måste utgå ifrån digitaliseringen, vilket ställer hela organisationsidéen på sin spets.

Nästa innovation är alltid den viktigaste

Vägen från idé till färdig produkt som når konsumenterna är numera inte en autobahn, utan snarare ett expresståg, där det knappt finns någon tid att spela på. Där har spelindustrin ett stort försprång, då de sedan starten levt i en verksamhet under ständig förändring och där den senaste innovationen inte är den viktigaste, utan det är alltid nästa innovation.

Konsumenternas otålighet

Konsumenterna har inte tid att vänta, då konkurrenterna ofta finns en swipe ett knapptryck bort om något är för dåligt, för tråkigt eller tar för lång tid att ta till sig. Inte minst de yngre generationerna saknar tålamod, vilket knappast kommer att förändras med åldern eftersom utvecklingen nu går i en rasande takt och snart är vi alla vana att leva i föränderlighet, såsom spelbranschen gjort från allra första början.